Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΡΟΔΟΥ

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΏΝ ΤΗΣ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 
ΤΟΥ "ΒΕΝΕΤΟΚΛΕΙΟΥ"- 1ου ΛΥΚΕΙΟΥ ΡΟΔΟΥ



Στα πλαίσια του εκπαιδευτικού-πολιτιστικού προγράμματος με τίτλο «Η τέχνη του θεολογείν» και των μαθημάτων θρησκειολογικού περιεχομένου που διδάσκονται οι μαθητές/τριες της Β΄ Λυκείου του "Βενετοκλείου"-1ου Λυκείου επισκέφτηκαν τα ιστορικά θρησκευτικά μνημεία της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου.



1. Ιερός Ναός Αγίου Φανουρίου (Ορθόδοξη Εκκλησία)

Ιερός ναός Αγίου Φανουρίου (Ορθόδοξη Εκκλησία)
Η εκπαιδευτική εκδρομή περιλάμβανε την επίσκεψη στον Ορθόδοξο Χριστιανικό Ναό του Αγίου Φανουρίου. Στο ιερό ναό οι μαθητές/τριες είχαν τη δυνατότητα να ενημερωθούν κατόπιν ευλογίας του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ρόδου κ.κ. Κυρίλλου από τον εφημέριο αιδεσιμώτατο πατέρα Διονύσιο Τσαλούπη σχετικά με την ιστορία του ναού και το βίο του Αγίου Φανουρίου.


Στη συνέχεια ο θεολόγος του σχολείου Δρ. Νικόλαος Τσιρέβελος αναφέρθηκε στον εικονογραφικό κύκλο, τα ιερά σκευή και τους λειτουργικούς-λατρευτικούς συμβολισμούς της αρχιτεκτονικής και των επιμέρων τμημάτων των Ορθόδοξων ναών.

Ο προαύλιος χώρος του Αγίου Φανουρίου
Τοιχογραφία από τον Ιερό Ναό Αγίου Φαναρίου

Άγιος Φανούριος
Ο άγιος Φανούριος και σκηνές από το βίο και το μαρτύριό του

2. Άγιος Φραγκίσκος (Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία)

Άγιος Φραγκίσκος (Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία)
Εξάλλου, οι μαθητές/τριες ξεναγήθηκαν στον Ρωμαιοκαθολικό Χριστιανικό Ναό του Αγίου Φραγκίσκου από την κα Φιλίππου, η οποία περιέγραψε τα βασικά μέρη του ναού, σημεία της ρωμαιοκαθολικής λατρευτικής πράξης και αναφέρθηκε στη ζωή του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης.

Άγιος Φραγκίσκος (Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία)

Το παρεκκλήσι του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στον Άγιο Φραγκίσκο
Βαπτιστήριο στον Άγίο Φραγκίσκο
Άγιος Φραγκίσκος δέχεται τα στίγματα του Χριστού και οι συμβολισμοί των τεσσάρων Ευαγγελιστών
Ο άγιος Φραγκίσκος της Ασίζης
Χώρος εξομολόγησης (Άγιος Φραγκίσκος)
Ιερός Ναός Αγίου Φραγκίσκου Ασίζης

3. Τζαμί του Σουλεϊμάν (Ισλαμική κοινότητα Ρόδου)

Τζαμί Σουλεϊμάν
Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες επισκέφτηκαν το Ισλαμικό Τέμενος (τζαμί) του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς. Στο τζαμί μίλησε στους/ις μαθητές/τριες ο Ιμάμης της μουσουλμανικής κοινότητας κος Χασάν Καρά Αλή, ο οποίος αναφέρθηκε στο ιστορικό του τεμένους, στη θεολογική παράδοση των μουσουλμάνων και στην ιστορία της τοπικής μουσουλμανικής κοινότητας.

Τζαμί Σουλεϊμάν
Τζαμί Σουλεϊμάν
Τζαμί Σουλεϊμάν
Μινμπάρ (άμβωνας) - Τζαμί Σουλεϊμάν
Τζαμί Σουλεϊμάν
Τζαμί Σουλεϊμάν
Τζαμί Σουλεϊμάν
Μιναρές - Αγά Τζαμί

4. Ιουδαϊκή Συναγωγή (Ισραηλίτικη κοινότητα Ρόδου)

Ιουδαϊκή Συναγωγή
Τέλος, οι μαθητές/τριες της Β΄ Λυκείου μαζί με τους συνοδούς καθηγητές επισκέφτηκαν την Ιουδαϊκή Συναγωγή και το Ιουδαϊκό Μουσείο. Η υπεύθυνη της ισραηλίτικης κοινότητας Ρόδου κα Κάρμεν Κοέν αναφέρθηκε στο ιστορικό της Συναγωγής και τα ιουδαϊκά λατρευτικά σύμβολα, στην ιδιαίτερη παράδοση των Σεφαρδιτών Ιουδαίων της Ρόδου που κατάγονται από την Ισπανία, και στη σύγχρονη ισραηλιτική κοινότητα.


Ιουδαϊκή Συναγωγή
Ιουδαϊκή Συναγωγή
Ιουδαϊκή Συναγωγή
Ιουδαϊκή Συναγωγή
Ονόματα κεκοιμημένων Ιουδαίων στο Ολοκαύτωμα (Ιουδαϊκή Συναγωγή Ρόδου)
Μουσείο Ιουδαϊκής Συναγωγής
Μουσείο Ιουδαϊκής Συναγωγής
Ιουδαϊκή Συναγωγή
Τεβά ή Βήμα - Ιουδαϊκή Συναγωγή
Τεβά ή Βήμα, ο διπλός χώρος φύλαξης της Τορά (Πεντατεύχου) και η Επτάφωτος Λυχνία - Ιουδαϊκή Συναγωγή

Οι μαθητές/τριες είχαν τη δυνατότητα να θέσουν τις απορίες τους στους εκπροσώπους των παραπάνω θρησκευτικών κοινοτήτων.

Μέσα από αυτό το ιστολόγιο θα επιθυμούσα να ευχαριστήσω το διευθυντή του "Βενετοκλείου" - 1ου Λυκείου Ρόδου κο Βασίλειο Ζήκα και τον σύλλογο των καθηγητών του σχολείου για την ενθάρρυνσή τους στην πραγματοποίηση αυτής της εκδρομής, καθώς και τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Ρόδου, κ.κ. Κύριλλο και τον εφημέριο π. Διονύσιο Τσαλούπη από την Ορθόδοξη Χριστιανική Εκκλησία, την κα Φιλίππου και την Αδελφότητα των Φραγκισκανών Πατέρων Ρόδου από τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, τον Ιμάμη κο Χασάν Καρά Αλή από τη μουσουλμανική κοινότητα και την κα Κάρμεν Κοέν από την Ιουδαϊκή κοινότητα για τη συνεργασία τους και τη θερμή φιλοξενία τους.


Οι διδακτικοί στόχοι της εκπαιδευτικής εκδρομής στα θρησκευτικά μνημεία της Μεσαιωνικής Πόλεως Ρόδου είναι :
-να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες τα λατρευτικά κέντρα των μεγάλων μονοθεϊστικών θρησκειών του κόσμου, οι οποίες διατηρούν «ζωντανές» κοινότητες στο νησί της Ρόδου.
-να ψηλαφήσουν την ιδιαίτερη θεολογική και λατρευτική παράδοση αυτών των θρησκειών.
-να ανακαλύψουν τον ιδιαίτερο πολιτισμό κάθε θρησκευτικής κοινότητας και στη συνέχεια να ερευνήσουν την ιδιαίτερη συμβολή τους στην πολυπολιτισμική κοινωνία της Ρόδου.
-να αντιληφθούν γιατί ορισμένα από αυτά τα μνημεία έχουν χαρακτηρισθεί ως «Παγκόσμια Μνημεία Πολιτισμού» από την UNESCO.
-να κατανοήσουν τα πανανθρώπινα στοιχεία που διατηρούν αυτές οι τρεις θρησκευτικές παραδόσεις.
-να αντιληφθούν ότι αφετηρία του Ιουδαϊσμού, Χριστιανισμού και του Ισλάμ είναι η κοινή αβρααμική παράδοση.
-να αναζητήσουν το ρόλο της θρησκείας στη διακήρυξη και την επικράτηση της τοπικής και παγκόσμιας ειρήνης.
-να γνωρίσουν τη σημασία-σπουδαιότητα του «διαθρησκειακού διαλόγου», τόσο του επιστημονικού όσο και του διαλόγου της ζωής, για την ομαλή συνεργασία των ετερόθρησκων μεταξύ τους και την αρμονική συνύπαρξη των λαών.
-να κατανοήσουν το θρησκευτικό φαινόμενο ως βαθύτερη πανανθρώπινη υπαρξιακή αναζήτηση.
Επιπροσθέτως, η εν λόγω εκπαιδευτική εκδρομή εξυπηρετεί και τους διδακτικούς στόχους συγκεκριμένων διδακτικών ενοτήτων (δ.ε.) του βιβλίου του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Β΄ Λυκείου.

Ειδικότερα, οι επισκέψεις στο Ρωμαιοκαθολικό Χριστιανικό ναό του Αγίου Φραγκίσκου και στον Ορθόδοξο Χριστιανικό ναό του Αγίου Φανουρίου ανταποκρίνονται στους διδακτικούς στόχους της δ.ε. 12 του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Β΄ Λυκείου και αποσκοπούν στην κατανόηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της θεολογίας, της διδασκαλίας και του πολιτισμού της Ρωμαιοκαθολικής και της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Η επίσκεψη στο Ισλαμικό Τέμενος (τζαμί) του Σουλεϊμάν αποβλέπει στην επίτευξη των διδακτικών στόχων των δ.ε. 30 και 31 του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Β΄ Λυκείου και αποσκοπεί στη γνωριμία των μαθητών με την ισλαμική παράδοση και τον πολιτισμό της, όπως αυτός διαμορφώθηκε στον κόσμο και ιδιαίτερα στο νησί της Ρόδου.

Η επίσκεψη στην Ιουδαϊκή Συναγωγή εξυπηρετεί τους διδακτικούς στόχους της δ.ε. 29 του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Β΄ Λυκείου και  επιδιώκει να αντιληφθούν οι μαθητές τη λατρευτική παράδοση, τον πολιτισμό και την ιστορία των Ιουδαίων, ενώ επιζητά και μια πρώτη γνωριμία με τον σεφαρδίτικο πολιτισμό, που αποτελεί το βασικό χαρακτηριστικό της τοπικής ιουδαϊκής-ροδιακής κοινότητας.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου