Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

5.1 Βιοηθική - Θ.Ε. 5 Ηθική (Β΄ Λυκείου 2017-18)

"Ας φτιάξουμε τον άνθρωπο [...] Αυτό επιτέλους είναι κόκαλο από τα κόκαλά μου και σάρκα από τη σάρκα μου" 
(Γεν. 1, 26 και 2, 23)


Εισαγωγή
Με την ανάρτηση αυτή εισερχόμαστε στην τελευταία μας θεματική ενότητα για φέτος, η οποία έχει τον τίτλο "Ηθική". Ζητήματα βιοηθικής, σεξουαλικότητας και έρωτα, αλλά και ευρύτερα θέματα σχετικά με τη ζωή και τη δύναμη της συγχώρεσης είναι αυτά που θα μας απασχολήσουν.

Η πρώτη έννοια που θα διερευνήσουμε, είναι εκείνη της βιοηθικής. 

Πρώτα από όλα τι σημαίνει αυτή η λέξη;
Υπάρχει κάποια σχέση της βιοηθικής με τη θρησκεία; Αν ναι, ποια μπορεί να είναι αυτή και ποιες δύναται να είναι οι ποικίλες θρησκευτικές προσεγγίσεις;
Η Χριστιανική και ειδικά η Ορθόδοξη Εκκλησία αναφέρεται στις επιτυχίες και τις προκλήσεις της βιοηθικής;

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν το θρησκευτικό μας ταξίδι στα ζητήματα της βιοηθικής.
1. Βιοηθικά διλήμματα από την επικαιρότητα.
Θα ξεκινήσουμε τις σημερινές αναζητήσεις με το παρακάτω βίντεο ( από την αρχή μέχρι το 1.10). Αφού το παρακολουθήσουμε, προσπαθούμε να περιγράψουμε τι είναι "βιοηθική", σε ποια ζητήματα αναφέρεται και ποια μπορεί να είναι τα ηθικά διλήμματα που προκύπτουν.

2. Η πολυπλοκότητα των βιοηθικών ζητημάτων.
Τα βιοηθικά ζητήματα δεν είναι απλά. Υπάρχουν τα θετικά και τα αρνητικά και μια ευρύτερη πολυπλοκότητα (ή όπως εσείς λέτε: "είναι πολύπλοκο). Θα αναλάβουμε τον ρόλο να διερευνήσουμε ένα τέτοιο ζήτημα. Διαβάζουμε το κείμενο με τίτλο "Η ζωή που αμφισβητείται" από τον Φ.Μ..

Ποιο είναι το θέμα (δίλημμα) στο οποίο αναφέρεται το κείμενο;
Ποιος πρωταγωνιστεί;
Πότε και που μπορεί να συμβαίνει;
Πως αντιμετωπίζει η πρωταγωνίστρια το συγκεκριμένο ζήτημα και γιατί (αίτια και κίνητρα);

Ποια είναι η δική μας τοποθέτηση;

3. Προσεγγίσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας και άλλων θρησκευτικών παραδόσεων σε βιοηθικά ζητήματα.
Η αγωνία για τη λήψη τέτοιων αποφάσεων είναι μεγάλη. Το μυαλό μπορεί να βρίσκεται σε σύγχυση και μερικές φορές μπορεί να λαμβάνει αποφάσεις, που ίσως αργότερα να μετανιώσει. Άραγε που μπορεί κανείς να βρει μια στήριξη ή κάποια καθοδήγηση;
Θα μπορούσε να βοηθήσει η Εκκλησία και ο ευρύτερος θρησκευτικός κόσμος; 
Παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο. 

Η κάθε ομάδα "εκπροσωπεί" την Ορθόδοξη Εκκλησία, ένα χριστιανικό δόγμα ή μια θρησκεία. Αφού μελετήσει τις αντίστοιχες θέσεις των δογμάτων ή των θρησκειών, αναλαμβάνει να παρουσιάσει σύντομα στην ολομέλεια τον τρόπο αντιμετώπισης του συγκεκριμένου διλήμματος από το δόγμα ή τη θρησκεία που «εκπροσωπεί». 

Στη συνέχεια, η ολομέλεια (εκτός ρόλου) σχολιάζει τις θέσεις κάθε θρησκείας. Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με αυτές τις θέσεις και γιατί;

4. Θεολογικά επιχειρήματα σε συγκεκριμένα θέματα βιοηθικής.
Στο σημείο αυτό οφείλω να αναφέρω ότι και οι θέσεις των θρησκειών και ειδικά της Ορθόδοξης Εκκλησίας, απέναντι σε τέτοια ζητήματα έχουν ως στόχο την προστασία του ανθρώπινου προσώπου. Για να κατανοήσουμε καλύτερα αυτή τη θέση,θα αναλάβουμε έναν ρόλο.

Είμαστε θεολόγοι ή ιερείς και γράφουμε μία επιστολή με θεολογικά επιχειρήματα προς ένα πρόσωπο που αντιμετωπίζει το βιοηθικό δίλημμα της εξωσωματικής γονιμοποίησης. Επιχειρήματα και βοήθεια μπορούμε να λάβουμε από τα κείμενα του Φ.Μ.

5. Προσωπικές κρίσεις στις θέσεις του Χριστιανισμού και των θρησκειών σε θέματα βιοηθικής.
Σιγά σιγά ολοκληρώνουμε το ταξίδι μας στη σχέση της θρησκείας με τη βιοηθική.
Διαβάζουμε τις θέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας για την υποβοηθούμενη αναπαραγωγή και εκφράζουμε την άποψή μας  με επιχειρήματα.

Επίλογος
Στα βιοηθικά ζητήματα ανήκουν η δανεική μητρότητα, ο προγεννητικός έλεγχος, η άμβλωση, η ευθανασία,  η κλωνοποίηση κ.α.. Κάθε θέμα απαιτεί ιδιαίτερη αντιμετώπιση. Η Ορθόδοξη Εκκλησία σε κάθε περίπτωση προτάσσει την ιερότητα κάθε προσώπου. Και ως πρόσωπο θεωρείται οπωσδήποτε και το έμβρυο. Ο Θεός είναι ο χορηγός της ζωής, ενώ ο άνθρωπος συνδημιουργός. 
Έχω την αίσθηση ότι η αποκάλυψη του ανθρώπου ως συνδημιοργού του Θεού φανερώνεται κατά μία έννοια στον έρωτα. 
Τί είναι όμως ο "έρωτας" για τη Χριστιανική Εκκλησία αλλά και τον θρησκευτικό κόσμο; Η σεξουαλικότητα θεωρείται κάτι το απαγορευμένο για αυτούς που θρησκεύουν;
Αυτά και άλλα πολλά σε μια επόμενη ανάρτησή μας.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου