Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

5.2 Έρωτας (Β΄ Λυκείου- 2017-18)

"Η αγάπη είναι ισχυρή σαν τον θάνατο" 
(Ασμ. Ασμ. 6,6)

Εισαγωγή
Σε προηγούμενη ανάρτησή μας, προβληματιστήκαμε έντονα με τα ζητήματα της βιοηθικής και τις θέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας, των άλλων Ομολογιών και θρησκειών. Επόμενο θέμα μας, ο έρωτας και η σεξουαλικότητα. Θέμα που όλους μας απασχολεί και το οποίο έχει πολλές έχει πολλάπλώς παρεξηγηθεί από την κοινωνία. Ωστόσο μεγάλο μερίδιογια αυτή την ευθύνη έχουν οι θρησκείες.
Όμως για να διερευνήσουμε αντικειμενικά το συγκεκριμένο θέμα, οφείλουμε να αναζητήσουμε τις απαντήσεις στα ακόλουθα ερωτήματα.
Τι είναι έρωτας; Είναι κάτι το αμαρτωλό και απαγορευμένο στον θρησκευτικό κόσμο; Ο έρωτας πριν το γάμο παραβιάζει κάποιους θρησκευτικούς κανόνες; Αν ναι, οι ερωτευμένοι για να εξιλεωθούν πρέπει να αισθανθούν ένοχοι;
Ποιες είναι οι θέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας για τον έρωτα, τη σεξουαλικότητα, και τις σχέσεις των φύλων;
Μπορούμε να αξιολογήσουμε με θρησκευτικά κριτήρια τις αντιλήψεις για τον έρωτα, τις σχέσεις  των φύλων και τον γάμο στον σύγχρονο κόσμο.

Γι'  αυτά και άλλα πολλά σχετικά, βλέπε την παρακάτω ανάρτηση.
1. Νέοι/Νέες και έρωτας.
Τι είναι ο έρωτας; Νομίζω ότι η τέχνη μπορεί να απαντήσει καλύτερα σε αυτό το ερώτημα, αποτυυπώνοντας τις δικές μας εμπειρίες.


Ακούμε το τραγούδι "Άσμα ασμάτων: Ειν' δυνατή σαν θάνατος η αγάπη", σε μουσική του Μάριου Στρόφαλη και μετάφραση-απόδοση του Λευτέρη Παπαδόπουλου, το οποίο ερμηνεύουν η Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου και η Ασπασία Θεοφίλου. Οι μελοποιημένοι στίχοι ανήκουν στο βιβλίο "Άσμα Ασμάτων" της Παλαιάς Διαθήκης.

Την πρώτη φορά σημειώνουμε δύο λέξεις-σκέψεις που απαντούν στο ερώτημα: 
Τι σκέψεις για τον έρωτα κάνεις με αφορμή το τραγούδι που άκουσες; 
Τη δεύτερη φορά προσθέτουμε άλλες δύο λέξεις-σκέψεις. 


Εναλλακτικά μπορούμε να ακούσουμε και "Το τραγούδι του αρχιπελάγους" που υπάρχει στον Φ.Μ.




2. Χριστιανική πίστη και ερωτική σχέση: ζητήματα και προκλήσεις.

Ο έρωτας είναι γεγονός δυνατό και δυναμικό. Όμως στον έρωτα, όπως και στη ζωή τίποτα δεν είναι εύκολο. Ποια ζητήματα μπορούν να προκύψουν σε μια ερωτική σχέση; Απιστία, καταπίεση ή κάτι άλλο; Επιλέγουμε ένα από αυτά ή κάποιο από αυτόπου προτείνατε. Αφού μελετήσουμε τα κείμενα του Φ.Μ., προσπαθούμε να απαντήσουμε στα ακόλουθα ερωτήματα:

Τι απαντά ο Χριστιανισμός  σε ποικίλα ζητήματα που ανακύπτουν στη σχέση; 
Τι θεωρεί ότι κρατάει μια σχέση ισχυρή; 

Ποια είναι η δική μας τοποθέτηση;

3. Η θέση της Ορθόδοξης Εκκλησίας και άλλων θρησκευτικών παραδόσεων για τον έρωτα και τη σχέση των δύο φύλων.


Ο έρωτας είναι πολύπλοκο ζήτημα και συνάμα απλό. Σίγουρα δεν είναι κάτι εύκολο, ούτε βέβαια κάτι ακατόρθωτο. Αυτό που με προβληματίζει είναι αν οι θρησκείες θεωρούν τον έρωτα κάτι απαγορευτικό, που απαιτείται να μας γεμίζει με ενοχές.

Για να γνωρίσουμε την απάντηση, μελετάμε τα κείμενα του Φ.Μ. και ερευνούμε σε ομάδες με τη βοήθεια των παρακάτω εικόνων:

α) τη θέση της Oρθόδοξης Εκκλησίας για τη σχέση των δύο φύλων, τον έρωτα, τη σεξουαλικότητα και τον γάμο, 





β) τις αντιλήψεις θρησκειών (Ισλάμ και Ιουδαϊσμός) για τον έρωτα, τη σεξουαλικότητα, τις σχέσεις των δύο φύλων και τον γάμο.
 Που κατάληξε η έρευνά μας;

4. Θρησκευτική θεώρηση περιπτώσεων σχετικά με τον έρωτα, τις σχέσεις των φύλων και τον γάμο στη σύγχρονη εποχή.
Μετά από αυτή τη γνωριμία με τις θρησκευτικές θέσεις περί έρωτα και άλλων σχετικών τινών, ας εμβαθύνουμε λίγο ακόμη. 
Θα χωριστούμε σε δύο ομάδες και θα συζητήσουμε  με επιχειρήματα: ελεύθερη σχέση ή γάμος/σύμφωνο συμβίωσης ή μικτοί γάμοι. Κάθε ομάδα υποστηρίζει την άποψή της με επιχειρήματα.

  Οφείλω να αναφέρω ότι αναλαμβάνουμε ρόλους και σε καμία περίπτωση
  δεν εκφράζουμε αποκλειστικά τις προσωπικές μας θέσεις.

5. Έρωτας και σχέση των δύο φύλων με θρησκευτικά κριτήρια.
Τελευταίο μας θέμα: «Διαφορετικές θρησκείες, διαφορετικές κοινωνίες,
διαφορετικές αντιλήψεις για τον έρωτα: πρόβλημα ή πρόκληση;».

Συζητάμε και τοποθετούμαστε με όσα μας έχουν προβληματίσει μέχρι τώρα.

Επίλογος
 Η αγάπη είναι πάντα σταυρωμένη, ένα βίωμα χαρμολύπης με επίκεντρο την αυτοθυσιαστική αγάπη. Ο έρωτας μεταξύ δύο ανθρώπων πορεύεται εν μέσω οδύνων και ωδινών, μέσα από επιτυχίες και αποτυχίες με στόχο την ολοκλήρωση, την υπέρβαση της θνητότητας, τη συνάντηση των δύο και την ένωσή τους με τον Θεό. Εν τέλει, ο έρωτας απενοχοποιεί και δεν ενοχοποιεί!


Ωστόσο, καλύτερα αυτές τις καταστάσεις τις περιγράφουν οι ποιητές: 

"Βάλε με, σαν σφραγίδα, επάνω στην καρδιά σου, σαν σφραγίδα επάνω στον βραχίονά σου· επειδή, η αγάπη είναι ισχυρή σαν τον θάνατο· η ζηλοτυπία σκληρή σαν τον άδη· οι φλόγες της είναι φλόγες φωτιάς, μια ορμητικότατη ανάφλεξη. 

Πολλά νερά δεν μπορούν να σβήσουν την αγάπη, ούτε ποτάμια μπορούν να την πνίξουν· αν κάποιος δώσει όλα τα υπάρχοντα του σπιτιού του για την αγάπη, θα τα καταφρονήσουν ολοκληρωτικά".

Τώρα μπορείτε να εξηγήσετε γιατί το βιβλίο "Άσμα Ασμάτων" με την ερωτική του θεματολογία, υπάρχει σε μια συλλογή θρησκευτικών βιβλίων όπως είναι η Παλαιά Διαθήκη;

Κι μια εναλλακτική πρόταση για τραγούδι: "Ερωτευμένοι σχιζοφρενείς" από το συγκρότημα Τρύπες (μουσική: Μπάμπης Παπαδόπουλος, στίχοι: Γιάννης Αγγελάκας).




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου