Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

3.3 Ευτυχία - Γ΄ Λυκείου (2017-18)

"Μακάριοι όσοι έχουν καθαρή καρδιά, 
γιατί αυτοί θα δουν το πρόσωπο του Θεού" 
(Μτ. 5, 8)
Εισαγωγή
Σε προηγούμενες αναρτήσεις μας εξετάσαμε τις έννοιες της ειρήνης και της δικαιοσύνης στον θρησκευτικό κόσμο. Η ειρήνη δεν μπορεί να υπάρξει δίχως τη δικαιοσύνη. Τα θρησκευτικά κείμενα προάγουν αυτή τη σύνδεση, άσχετα με τα αστοχήματα των "εκπορσώπων" τους και όσων αδικούν και κάνουν πολέμους στο όνομα κάποιου θεού. Πίσω από όλα αυτά κρύβεται η ανθρώπινη πλεονεξία, ο εγωκεντρισμός και ο φόβος του θανάτου.
Ωστόσο, θεωρώ ότι η ειρήνη και η δικαιοσύνη αποτελούν βασικά συστατικά που οδηγούν στην ευτυχία. Τι είναι όμως ευτυχία;
Γιατί αποτελεί ανάγκη του ανθρώπου για να την κατακτήσει; Ποιες είναι οι δικές μας θέσεις;
Άραγε υπάρχει χριστιανική θεώρηση της ευτυχίας και της υπαρξιακής ανάγκης του ανθρώπου για την κατάκτησή της;
Πως αξιολογούμε τέτοια επιχειρήματα και ευρύτερα τις προσεγγίσεις του θρησκευτικού κόσμου για την ευτυχία;
Αυτά και άλλα πολλά στην προτελευταία ανάρτησή μας στα Θρησκευτικά της Γ΄ Λυκείου για φέτος!
1. Ο αγώνας του σύγχρονου ανθρώπου για την αναζήτηση της ευτυχίας.
Τι μπορεί να κάνει ο άνθρωπος για να αναζητήσει την ευτυχία; Ας παρατηρήσoυμε τις παρακάτω εικόνες.


Με βάση τις φωτογραφίες:
Πώς οραματίζεται ο καθένας/η καθεμιά την ευτυχία; 
Τι θα μπορούσε να ανατρέψει τα όνειρά της/του;
Εάν συμβεί αυτή η ανατροπή μπορεί να είναι ευτυχισμένη/ος και γιατί; 

«Ευτυχισμένος/η είναι αυτός/ή που…» μπορεί να πετύχει στις Πανελλήνιες Εξετάσεις (σκέφτομαι τώρα); Συμπληρώστε τη φράση.

2.  Θρησκευτικές αντιλήψεις για την έννοια της ευτυχίας.
Η  ευτυχία του ανθρώπου αναφέρεται σε διάφορες όψεις της ζωης και συνδέεται με ανάλογους αγώνες, όπως η επιτυχία στις πανελλήνιες εξετάσεις.
Ο θρησκευτικός κόσμος όμως τι θεωρεί ευτυχία;
Διαβάζουμε τα κείμενα του Φ.Μ. και εκφράζουμε τις απόψεις μας.

3. Η χριστιανική διδασκαλία για την ευτυχία.
Η σημασία της ευτυχίας ποικίλει στον θρησκευτικό κόσμο ανάλογα με το θεολογικό-ανθρωπολογικό υπόβαθρο κάθε θρησκείας. Σε άλλες θρησκείες αναδεικνύεται η θέληση των θεών, ενώ σε μερικές είναι ο αγώνας του ανθρώπου για να βελτίωσει τη ζωή του. Ωστόσο υπάρχουν κι εκείνες οι θρησκευτικές τάσεις που συνδυάζουν και τα δύο. Επίσης, διάφορες θρησκευτικές θέσεις κατανοούν την ευτυχία σε κοσμικό επίπεδο, ενώ υπάρχουν κι εκείνες που την εντάσσουν στη μεταθανάτια ύπαρξη.

Στη χώρα μας η θρησκευτική πίστη που επικρατεί είναι ο Χριστιανισμός. Τι είναι ευτυχία για τη Χριστιανική διδασκαλία;
Διαβάζουμε τους "Μακαρισμούς" (Μτ. 5, 1-11) και τοποθετούμαστε στο Φ.Ε.

Ποια στοιχεία οδηγούν στην ευτυχία;
Ποιος είναι ο ρόλςο τουΘεού και ποιος του ανθρώπου για την επίτευξη της ευτυχίας;
Πως αξιολογείτε αυτές τις θέσεις; Μπορούν να έχουν αναφορά στις μέρες μας;

4. Κριτήρια για την επίτευξη της προσωπικής και συλλογικής ευτυχίας.
Η θεραπεία του εγωκεντρισμού και το άνοιγμα σε κάθε άνθρωπο, τον πλησίον και τον μακρόθεν συνδέονται με την ευτυχία στον χριστιανικό κόσμο. Ας θυμηθούμε τις προσεγγίσεις μας στην Α΄ Λυκείου. Ο άλλος είναι σε σχέση με τον εαυτό μας.

Ποια είναι όμως τα κριτήρια για την επίτευξη της προσωπικής και συλλογικής ευτυχίας στον Χριστιανισμό;

Διαβάζουμε τα αποφθέγματα περί ευτυχίας στον Φ.Μ..Στη συνέχεια ακούμε δύο φορές το τραγούδι των Θεοδωράκη Μ. – Λειβαδίτη Τ. με τίτλο «Την πόρτα ανοίγω…». κάθε φορά γράφουμε 2-3λέξεις.
Έπειτα συντάσουμε ένα κείμενο με θέμα:«Πώς βρίσκεις την ευτυχία μέσα στη δυστυχία και τον πόνο;».
Τι σκέφτεστε;

Αντί επιλόγου
Κλείνοντας αυτή την ανάρτηση και πρίν ασχοληθούμε με το τελευταίο θέμα μας, τη μεταμόρφωση, αντί επιλόγου αντιγράφω τα παράκατω λόγια του π. Γερβασίου Ραπτόπουλου. Θεωρώ εκφράζουν από χριστιανικής και πανανθρώπινης άποψης, με τρόπο προσευχητικό, τι σημαίνει ευτυχία:

"Κύριε, μάθε μας ν' αγαπήσουμε αυτούς που δεν αγαπήθηκαν. Κάνε μας να υποφέρουμε με τον πόνο των άλλων. Μην επιτρέψεις πια να ευτυχούμε μόνοι μας... Δος μας την αγωνία της παγκόσμιας δυστυχίας και φύλαξε μας από τη λησμονιά των άλλων".


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου