Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

4.5 Ευθύνη (Α΄ Λυκείου 2017-18)

ποιος θέλει να γίνει μεγάλος ανάμεσά σας, πρέπει να γίνει υπηρέτης σας, 
όποιος από εσάς θέλει να είναι πρώτος, πρέπει να γίνει δούλος σας" 
(Μτ. 20,26) 

Εισαγωγή
Στον χριστιανικό κόσμο η αμαρτία αποτελεί αστοχία και οι συνέπειές της οδηγούν στο κακό που αποτελεί αρρωστημένη έκφραση της ανθρώπινης επιλογής. Απέναντι στο κακό και τη φθορά που υπάρχει σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο, ποια είναι η ευθύνη τωων θρησκειών;
Μπορούν οι θρησκείες να υψώσουν τη φωνή τους απέναντι στην αδικία και σε κάθε μορφή καταπίεσης και ολοκληρωτικής καταστροφής;
Ποια είναι άραγε η ευθύνη των πιστών;

Τα θέματα αυτά θα μας απασχολήσουν στην παρακάτω ανάρτηση, που είναι η τελευταία για τη φετινή χρονιά για την Α΄ Λυκείου.
1. Δικαιώματα και ευθύνες.

Ας ξεκινήσουμε τις αναζητήσεις μας με την παρακάτω φράση του Νικολάι Μπερντιάγεφ: «Το ψωμί μου είναι ζήτημα υλικό, το ψωμί του αδελφού μου είναι ζήτημα πνευματικό».

Τι σκέφτεστε για αυτή τη φράση;
Ποια είναι τα δικαιώματά και ποιες οι ευθύνες μας;

2. Η ευθύνη του πιστού για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του σύγχρονου κόσμου.
Όλοι έχουμε δικαίωμα στη ζωή, αλλά ταυτόχρονα είμαστε και υπεύθυνοι για την ποιότητα της ζωής. Τι συμβαίνει όμως στον θρησκευτικό κόσμο;

Οι πιστοί μιας θρησκείας έχουν χρέος και ευθύνη για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των συνανθρώπων τους ή ενδιαφέρονται μόνο για τη μετά θάνατον ζωή;
Υπάρχουν παραδείγματα τέτοιων πιστών;
Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει να μελετήσει και να παρουσιάσει τη δράση των παρακάτω προσωπικοτήτων:


Πώς η πίστη τους οδήγησε στην ευθύνη της δράσης.

3. Η χριστιανική αντίληψη της ευθύνης (Θεός-άνθρωπος-κόσμος).
Οι θρησκείες στη διδασκαλία τους κομίζουνκαι υπογραμμίζουν την ευθύνη των πιστών για την αλλαγή του κόσμου. Αυτό που πάντα δηλητηριάζει τον θρησκευτικό πόθο και λόγο είναι ο φανατισμός και η μισαλλοδοξία.
Ποια είναι όμως η χριστιανική αντίληψη της ευθύνης;
Διαβάζουμε τα κείμενα του Φ.Μ. και συντάσσουμε θέσεις και επιχειρήματα για τη χριστιανική διδασκαλία σχετικά με την ευθύνη του ανθρώπου.

4. Ατομική και συλλογική ευθύνη. Η ευθύνη στον Χριστιανισμό.
Με αφορμή τη φράση του Ν. Καζαντζάκη: "Ν' αγαπάς την ευθύνη. Να λες: Εγώ, εγώ μονάχος μου έχω χρέος να σώσω τη γης. Αν δε σωθεί, εγώ φταίω", κάνουμε τη δική μας τοποθέτηση.

Αντί επιλόγου
Σας ευχαριστώ για το όμορφο ταξίδι που κάνουμε μαζί στον κόσμο της θρησκείας! μέσα από την καρδιά μου σας εύχομαι ένα καλοκαίρι ξεκούραστο και συνάμα δημιουργικό!

Να αγαπάτε την ευθύνη! Αυτό αρκεί για πολλά!
Τα λέμε σε λίγους μήνες! (μάλλον αυτό δεν έπρεπε να το γράψω!)



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου